7. mars 2011

Soloppgang over Ankor

Fra Phnom Penh gikk turen videre med buss til Siem Reap. Gode seter og Khmer musikk karaoke lå dette an til å bli en knall tur. Selskapet lovde buss med A/C, men ettersom lokale folk fryser når gradestokken viser under 30 grader så ble dette en 6 timer klam opplevelse. Ved adkomst Siem Reap var det ikke annet enn en dusj som fristet og senga neste.

Neste dag startet vi klokken 05:00, ja du leser riktig; B-folka Synnøve og Therese var "friske og raske" oppe til soloppgang over Ankor Wat. I etterpå klokskapens tid skulle vi nok ha satset på solnedgang ;)

Vi ble hentet med Tuk-Tuk på hotellet, og så kjørte vi i bekmørket til Ankor templene. Etter å ha blitt fotografert og inspisert, bar det videre på fots i mørket til Ankor Wat tempelet.
Etterhvert som klokken tikker merker vi det at Soloppgang over Ankor Wat er et populært turistmål, og plassen fremfor tempelet fyller seg raskt opp..

Ankor Wat før solen våkner...

Christoffer irriterende våken klokken 06:00.

Og vi venter... Mens solen lar seg vente, og det er alltids plass til en liten rast.

Litt posering før solen kommer.

'Hest i soloppgang', Kambodsja's motsvar på norsk 'Elg i solnedgang'

Soloppgangen

Etter soloppgangen laddet vi opp batteria med frokost, før vi satt igang utforsking av selve Ankor området. Planen er å bruke bare 1 dag ved Ankor, så vi måtte selvsagt velgte bort mange templer vi ikke rekker å besøke.

For besøkende på organiserte turer er det en bestemt rekkefølge på hvilke templer de besøker. Vi skjønte raskt hvordan ruten deres bar, og valgte derfor å kjøre lenger inn i området å prøve å besøke templene i motsatt rute - viste seg å være lurt

Ta Prohm tempel
Dette tempelet er også kjent fra 'Tomb Raider' filmen. I utgangspunktet var dette tempelet ikke restaurert, men når vi besøkte dette så var det satt igang arbeid for å bevare tempelet. Tempelet er mest kjent for sine kjempetre som vokser gjennom/over tårn og korridorer.

Mellom templene ble vi transportert av vår Tuk-Tuk sjåfør "Lucky", og litt naturlig A/C gjorde godt i solsteken. Men alle barna som skal selge armband, fløyter og postkort for "one dollær" kom vi ikke unna. Vestlige jenter er bare "skumle" så Synnøve og Therese kom seg som regel unna barna, men guttaboys måtte slite med oppmerksomheten de fikk.
Da det var klart at vi ikke ville kjøpe noe med de så va vi da "bad tourist" og de gav oss faktisk stråarmband og samtidig "bad luck".

Et oppgitt øyeblikk blant lokale selgere.

Ta Keo tempel
Et pyramide formet tempel dedikert til guden 'Shiva'. Litt av en trapp opp, men til tops ville vi.

Ser kanskje ikke slik ut men bratt va det!!

Endeli på toppen og det må feires :)

Men skal en opp, må en også ned.. Litt brattere enn først anntatt.

Gjengen posera litt :)

Bayon tempel
Før lunsj pressa vi inn et besøk til Bayon tempel. Dette er et av de mest kjente tempelet foruten Ankor Wat. Tempelet har 37 tårn og nesten alle har 4 steinansikt i hver av kompassets retninger.

Ankor Wat
Etter lunsj bar turen videre tilbake til Ankor Wat. Therese hadde på dette tidspunkt kasta inn håndkledet - varmen og en sår hals gjorde at hun returnerte til hotellet på en Moto. Resten av gjengen startet utforskingen av Ankor Wat. Tempelet er omringet av en 1,3 x 1,5 km lang mur og tempelet i seg selv er 1x1 km.. Så stor størrelse på ditte.